Az előző cikkben az ajánlásokkal és a megfelelő jelölések szükségességével foglalkoztunk, jöjjön most a fekete leves:) Magyarországon – Ausztria és Dánia után – az Európai Unióban harmadikként, 2014-ben korlátozták a végső fogyasztóknak szánt élelmiszerek mesterséges transz-zsírsav tartalmát. Dániában a rendelet hatályba lépése óta közel negyedével csökkent a transz-zsírsav bevitele. Napi 5 gramm mesterséges formában bevitt transz-zsírsav 23%-kal növeli meg a szív-érrendszeri betegségek kockázatát, mely egy kényelmi termékválasztáson függő, elkerülhető táplálkozás-egészségügyi rizikót rejt magában.

Nem árt tudni. hogy a kérődző állatok is „gyártanak” transz-zsírsavakat, így pl a vajban is megtalálhatók, a természetes forrásból származókra azonban nem vonatkozik a tilalom, mivel ezek nem is távolíthatóak el maradéktalanul a termékből és élettani hatásuk eltér a mesterséges formától.

Hazánkban a mesterséges transz-zsírsavak megengedett legnagyobb mennyisége az élelmiszer összes zsírtartalmának maximum 2%-a lehet.  A hidrogénezési eljárással az amúgy természetes állapotban folyékony halmazállapotú növényi olajok kémiai szerkezete megváltozik, és az állati eredetű zsiradékok állagához, kenhetőségéhez hasonlatos tulajdonságokat vesznek fel, az eltarthatósági idő növekedése mellett.

Ma már az étkezésre szánt növényi eredetű kenőzsiradékok (margarinok) a hidrogénezési eljárás tökéletesítése által minimális kockázatot jelentenek (maximum 1-2% transzzsírsav-tartalom). Nagyobb veszélyforrások lehetnek a feldolgozott élelmiszerek, illetve a kényelmi termékek gyakori beillesztése, melyeket fogyasztva a bennük megtalálható transzzsírsav-mennyiség összeadódik. Ide tartoznak a magas hozzáadott zsírtartalmú édesipari termékek (pl.: kekszek, nápolyik), töltött édes pékáruk, levesporok, valamint a gyorséttermek sütőzsiradékai.

A WELL követelmény, megcélozván a maximum 1 gramm/nap transzzsírsav-bevitelt, még szigorúbb, mint az európai uniós szabályozás, így teljesen tiltja protokolljában a hidrogénezett növényi olajok használatát.

Jobb a pálmazsír?

Az élelmiszergyártók a rendelethez való alkalmazkodás mellett előtérbe helyezték a pálmazsír alkalmazását, mely a kókusz-és állati eredetű zsiradékokhoz hasonlóan szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú, a bennük található telített zsírsav-túlsúly végett. Hidrogénezésre ez esetben nincs szükség, ám az általa történő telített zsírsav-bevitel hozzájárul zsírbevitelünk negatív irányú minőségi eltolódásához, mely a szív-érrendszeri megbetegedésekkel ugyancsak összefüggésben van. Nem elhanyagolható szempont, hogy a trópusi övezetben komoly környezeti károkat okoz a pálmaültetvények rohamos terjedése, melyekért az európai kontinens közepén éppúgy felelősséggel tartozunk.

Hány cukorral kéred?

Grammra pontosan le van szabályozva, hogy a cukros üditők legfeljebb mennyire lehetnek cukrosak, ennek szemléltetésére készítettük ezt a kis táblázatot:

Cukortartalom 2 dl italra vonatkoztatva

Legfeljebb 12,5 g

WELL-szabvány által meghatározott érték

ez 3 kávéskanál vagy 2 csapott teáskanál mennyiség

22,4 g

Coca-Cola

https://www.coca-cola.hu/

18 g

Sió 25 % gyümölcstartalmú rostos őszibaracklé

https://siogyumolcs.hu/

19,4 g

Sió 100 % gyümölcstartalmú almalé

https://siogyumolcs.hu/

A főételeknél klasszikusnak nevezhető édes második fogások, mint a palacsinta, mákos tészta, császármorzsa, túrós gombóc sem férnek bele a WELL ajánlásaiba. Ez talán nem is baj, mert ugyan ki ne szeretné az édességeket… az efféle nyalánkságok olyan szénhidrát löketet jelentenek kevés hasznos tápanyaggal, ami után hamar újra megéhezik az ember lánya. A fiúkról nem is beszélveJ. Öngól, ha már az ebédnél ellőjük az összes bűnözési lehetőséget, nem?

Senkit nem lebeszélni akarunk ezekről a klasszikus finomságokról (nem is lenne hiteles), csak arra buzdítunk mindenkit, hogy maradjunk inkább a kis mennyiségben fogyasztott desszerteknél, és ne ezekkel próbáljunk jóllakni.

Vértesy Móni
WELL tanácsadó, MN6 Energiaügynökség

Sziráki Zsófi
dietetikus https://www.szirakizsofi.com/

 kép forrása: topreceptek.hu