Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

A WELL standard „Beauty and design” témakörében a munkaterekbe helyezett műalkotások kapnak fontos hangsúlyt. A WELL kapcsán is, az utóbbi 10 évben számos kutatás született a témában, érdemes tehát megvizsgálni, miért van helye a művészeti alkotásoknak az irodaterekben, és élnek-e ezzel a cégek a munkaterek létrehozásakor?

Számos európai és amerikai tanulmány készült az elmúlt évtizedben azt vizsgálva, hogy a tudatosan kiválasztott műalkotások mennyiben növelik a munkavállalói elégedettséget illetve segíthetnek-e a partnerek, ügyfelek felé a céges üzenetek közvetítésében.

Egy műalkotás segíthet a céges üzenetek non-verbális közvetítésében. Pl., ha egy szervezet kortárs művészeti alkotásokat helyez el az irodájában, szimbolizálja a cég nyitottságát az új progresszív megoldások felé.

A művészeti alkotások a környezetünk érzékenyítésére is alkalmas. Ha a művészeti alkotásokat a munkatársakat is foglalkoztató emberi problémát ábrázolnak, mint pl. a környezetszennyezés vagy a gyermekekkel kapcsolatos problémák, akkor a művészet a közösségi érzést erősítő eszközként is funkcionálhat a társaságon belül, és annak partnerei, ügyfelei között is.

A tapasztalatunk azt bizonyítja, hogy az irodaterekben ritkán találkozunk eredeti műalkotásokkal. Sokkal gyakoribb a dekor képek és tárgyak alkalmazása, amely mentes minden egyediségtől. Külföldi példák mutatják, hogy van igény az irodai terek egyedivé alakítására. A külföldi irodaházaknál gyakran a helyi alkotókat támogatva rendezik be tereiket. Tőlük vásárolt vagy bérelt alkotásokkal teszik otthonosabbá, igényesebbé munkatereiket akár az ott dolgozók véleményét is kikérve a választásban. Hasonló esetek Magyarországon is előfordulnak, de még nem nevezhető általánosnak vagy gyakorinak. Ugyanakkor épp az irodaterek, munkahelyi terek lehetnek a helyi kultúra, közösség megjelenítő tere. A sikeres céges gyűjtemények legtöbbször helyi művészeket támogatnak és gyűjtenek, ezzel is demonstrálva a helyi kulturális környezet gazdagításáért érzett felelősségüket (WELL: Celebration of culture, Celebration of place) Mind a munkaerő megtartásához, mind a hatékony munkavégzéshez, munkatársak szellemi jóllétéhez nagyban hozzájárul az, hogy milyen az irodatér kialakítása, hangulata. Ez nemcsak a berendezési tárgyaktól, a színektől, hanem a térben elhelyezett műalkotásoktól is függ.

Ágoston Lóránt kortárs magyar festőművész szerint annak ellenére, hogy sokszor egészen áttetsző, főként üvegfalakkal elválasztott irodatereket is látunk, a legtöbb miliőben találunk olyan falfelületeket ahol műalkotások helyezhetőek el. Természetesen ajánlatos szakmai tanácsot kérni, ha a megrendelő nem érzi magát elég jártasnak a kortárs trendekben, műalkotásokban. Elsősorban amiatt fontos szakértők véleményét kikérni, hogy elkerülhessék a műtárgypiacot elárasztó giccsek vásárlásától. Az olcsó (vagy épp indokolatlanul drága) „színes vásznak” amelyek mindenhol szembejönnek, megtéveszthetik a kevésbé jártas jóhiszemű vásárlókat. Az alkotásokra érdemes az esztétikumon kívül másként is tekinteni, mint például a zenére, amit újra tudunk hallgatni, és új érzéseket hoz elő belőlünk. Egy műalkotásnak is feltárulnak idővel a mélyebb rétegei. Ha azonosulni tudunk vele, akkor megnyugtathat, inspirálhat, kreatív gondolatokat hoz elő belőlünk.

A cég filozófiáját, világszemléletét tükröző műalkotás hasonlóan működhet, mint egy logó. A munkatársak, ügyfelek egyfajta üzenetként tekinthetnek az irodatérben elhelyezett művekre az ott tartózkodásukkor. Érdemes ezért végiggondolni, milyen műveket választ a társaság a terekbe, ezek velük maradnak évekig, „családtagokká” válnak.

Nagy értéknek tartom, ha egy cég hangsúlyt fektet arra, hogy egy egyedi szellemi produktumot, egy megismételhetetlen műalkotást helyez el az irodájában.

Arra a kérdésre, hogy milyen térben érdemes gondolkodni amikor festményt, műalkotást tervezünk elhelyezni, a művész azt javasolja, hogy fontos a megfelelő térbe illő képet megtalálni. A fények, a tér, a berendezés karaktere, mind meghatározzák mi működik majd jól. Ágoston Lóránt jó példának tartja a Ritz-Carlton Budapest szálloda néhány évvel ezelőtti megújulását, amikor a szálloda több tucat műalkotást vásárolt hazai kortárs művészektől a szállodai terek barátságosabbá, meghittebbé, egyedibbé tételével. Karakteres, érdekes, eredeti műalkotásokat inkább fogadó terekben, tárgyalókban látni. Érdemes az irodákban is az otthonos, kellemes érzéshez hozzájáruló műalkotásokkal berendezni a teret. Kialakul ezekkel a képekkel egy kapcsolat, megértjük ezáltal valakinek a történetét, megőriz egy pillanatot, amelyet a művel együtt megkapnak azok, akik nap, mint nap látják.

Kovács Emese,
MN6 Energiaügynökség

Ágoston Lóránt,
http://agostonlorant.hu/blog/