Művészet az irodában

A WELL standard „Beauty and design” témakörében a munkaterekbe helyezett műalkotások kapnak fontos hangsúlyt. A WELL kapcsán is, az utóbbi 10 évben számos kutatás született a témában, érdemes tehát megvizsgálni, miért van helye a művészeti alkotásoknak az irodaterekben, és élnek-e ezzel a cégek a munkaterek létrehozásakor?

Számos európai és amerikai tanulmány készült az elmúlt évtizedben azt vizsgálva, hogy a tudatosan kiválasztott műalkotások mennyiben növelik a munkavállalói elégedettséget illetve segíthetnek-e a partnerek, ügyfelek felé a céges üzenetek közvetítésében.

Egy műalkotás segíthet a céges üzenetek non-verbális közvetítésében. Pl., ha egy szervezet kortárs művészeti alkotásokat helyez el az irodájában, szimbolizálja a cég nyitottságát az új progresszív megoldások felé.

A művészeti alkotások a környezetünk érzékenyítésére is alkalmas. Ha a művészeti alkotásokat a munkatársakat is foglalkoztató emberi problémát ábrázolnak, mint pl. a környezetszennyezés vagy a gyermekekkel kapcsolatos problémák, akkor a művészet a közösségi érzést erősítő eszközként is funkcionálhat a társaságon belül, és annak partnerei, ügyfelei között is.

A tapasztalatunk azt bizonyítja, hogy az irodaterekben ritkán találkozunk eredeti műalkotásokkal. Sokkal gyakoribb a dekor képek és tárgyak alkalmazása, amely mentes minden egyediségtől. Külföldi példák mutatják, hogy van igény az irodai terek egyedivé alakítására. A külföldi irodaházaknál gyakran a helyi alkotókat támogatva rendezik be tereiket. Tőlük vásárolt vagy bérelt alkotásokkal teszik otthonosabbá, igényesebbé munkatereiket akár az ott dolgozók véleményét is kikérve a választásban. Hasonló esetek Magyarországon is előfordulnak, de még nem nevezhető általánosnak vagy gyakorinak. Ugyanakkor épp az irodaterek, munkahelyi terek lehetnek a helyi kultúra, közösség megjelenítő tere. A sikeres céges gyűjtemények legtöbbször helyi művészeket támogatnak és gyűjtenek, ezzel is demonstrálva a helyi kulturális környezet gazdagításáért érzett felelősségüket (WELL: Celebration of culture, Celebration of place) Mind a munkaerő megtartásához, mind a hatékony munkavégzéshez, munkatársak szellemi jóllétéhez nagyban hozzájárul az, hogy milyen az irodatér kialakítása, hangulata. Ez nemcsak a berendezési tárgyaktól, a színektől, hanem a térben elhelyezett műalkotásoktól is függ.

Ágoston Lóránt kortárs magyar festőművész szerint annak ellenére, hogy sokszor egészen áttetsző, főként üvegfalakkal elválasztott irodatereket is látunk, a legtöbb miliőben találunk olyan falfelületeket ahol műalkotások helyezhetőek el. Természetesen ajánlatos szakmai tanácsot kérni, ha a megrendelő nem érzi magát elég jártasnak a kortárs trendekben, műalkotásokban. Elsősorban amiatt fontos szakértők véleményét kikérni, hogy elkerülhessék a műtárgypiacot elárasztó giccsek vásárlásától. Az olcsó (vagy épp indokolatlanul drága) „színes vásznak” amelyek mindenhol szembejönnek, megtéveszthetik a kevésbé jártas jóhiszemű vásárlókat. Az alkotásokra érdemes az esztétikumon kívül másként is tekinteni, mint például a zenére, amit újra tudunk hallgatni, és új érzéseket hoz elő belőlünk. Egy műalkotásnak is feltárulnak idővel a mélyebb rétegei. Ha azonosulni tudunk vele, akkor megnyugtathat, inspirálhat, kreatív gondolatokat hoz elő belőlünk.

A cég filozófiáját, világszemléletét tükröző műalkotás hasonlóan működhet, mint egy logó. A munkatársak, ügyfelek egyfajta üzenetként tekinthetnek az irodatérben elhelyezett művekre az ott tartózkodásukkor. Érdemes ezért végiggondolni, milyen műveket választ a társaság a terekbe, ezek velük maradnak évekig, „családtagokká” válnak.

Nagy értéknek tartom, ha egy cég hangsúlyt fektet arra, hogy egy egyedi szellemi produktumot, egy megismételhetetlen műalkotást helyez el az irodájában.

Arra a kérdésre, hogy milyen térben érdemes gondolkodni amikor festményt, műalkotást tervezünk elhelyezni, a művész azt javasolja, hogy fontos a megfelelő térbe illő képet megtalálni. A fények, a tér, a berendezés karaktere, mind meghatározzák mi működik majd jól. Ágoston Lóránt jó példának tartja a Ritz-Carlton Budapest szálloda néhány évvel ezelőtti megújulását, amikor a szálloda több tucat műalkotást vásárolt hazai kortárs művészektől a szállodai terek barátságosabbá, meghittebbé, egyedibbé tételével. Karakteres, érdekes, eredeti műalkotásokat inkább fogadó terekben, tárgyalókban látni. Érdemes az irodákban is az otthonos, kellemes érzéshez hozzájáruló műalkotásokkal berendezni a teret. Kialakul ezekkel a képekkel egy kapcsolat, megértjük ezáltal valakinek a történetét, megőriz egy pillanatot, amelyet a művel együtt megkapnak azok, akik nap, mint nap látják.

Kovács Emese,
MN6 Energiaügynökség

Ágoston Lóránt,
http://agostonlorant.hu/blog/

[:]

További cikkek

Flottaokosan

Elektromos autó és ami mögötte van

A Flottaokosan és a PARKL rendezvénye egy megkerülhetetlen kérdéskörrel, a töltési infrastruktúra kihívásaival foglalkozott. A Graphisoft Parkban lezajlott eseményen, szakértő előadók igyekeztek ezt a témát

Tovább »