A magyarországi irodapiac a járványhelyzet ellenére még mindig dinamikusan bővül. A CBRE Hungary 2020. első negyedéves irodapiaci elemzése alapján a BudaPart Gate és a Budapest One átadásával 45 600 m2 új irodaterülettel bővült, 96% kiadottsági rátával. A bérlői kereslet továbbra sem mutat csökkenő tendenciát, összesen 79 700 m2 irodaterületre született megállapodás, amely az előző évekhez hasonló szint. Bár új fejlesztést az 1. negyedévben nem jelentettek be, az átadásra váró irodaállomány további 220 000 m2, jelenleg 70%-ban kiadva. A járványhelyzet miatt ugyan vannak bizonytalanságok, csúszások, de az épületek befejezése még idén várható.
Az épületeink szerepet játszanak a jelenlegi, vagy éppen később érkező hasonló járványhelyzetek kezelésében, és megfelelő intézkedésekkel a fertőzések megfékezését segítik. Az ún. egészséges és rezíliens épület fogalmak már ismerősen csengenek, de most minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak. Fontos ezért újragondolni, átalakítani és betartani azokat a felhasználói szokásokat és üzemeltetői intézkedéseket, amelyek segíthetik az egészséges munkakörnyezet megalkotását. A fenti adatokból is látható, hogy óriási új és emellett a meglévő irodaterekről van szó, nagyon sok embert érintő ismeretek, szokások elsajátítását feltételezi.
Az ingatlan tanácsadó cégek igyekeznek az új és jelenlegi bérlőknek is segítséget nyújtani a megváltozott iroda és épület használói szokások kialakításában. Az amerikai székhelyű CRESA bérlőképviselő cég például felmérést készített a bérlők körében, hogyan tervezik az irodák újranyitását. Fontos tanulság, hogy sokkal pozitívabban ítélik meg a cégek a távmunkát és 49%-uk ezt meg is tartja a későbbiekben. Fokozatosan tervezik a visszatérést az irodai munkába az állami utasítások betartása mellett. Ez azt is jelzi, hogy nagyban változni fog az irodák használata, ha megoldható, kevesebb munkavállaló lesz egyidőben a térben, akár a terek berendezése is megváltozhat a távolságtartás könnyebb betartása érdekében.
A Cushman & Wakefield is megpróbálta összegyűjteni az ázsiai irodai újranyitások kapcsán a jelenlegi ajánlásokat, tapasztalatokat egészségügyi szakértők és a WHO adatainak segítségével.
Az irodatér átalakításra, illetve az új irodák kialakítására a személyek közti távolságtartás betartása érdekében áthelyezték az asztalokat, hogy azok kellően távol legyenek egymástól, illetve az asztalok körül vizuális jelekkel is felhívták a figyelmet a 2 m betartására. Így, ha személyes ügyintézésre van szükség, látható, hogy meddig szabad biztonságosan megközelíteni a munkatársakat. Minden reggel a munkavállalók saját asztalukhoz eldobható papír alátétet kapnak, mellyel jól lefedhető az a felület, amit a munkanap során megérinthetnek. A nap végén a papír-fedőréteg kidobandó, így megelőzhető a vírus kontaktusból származó terjedése.
Emellett a folyosók padlóján nyilakkal van jelölve az óramutató járásával megegyező körbejárási irány. Ezzel az egyirányú haladással szokás a kórházakban is a patogének terjedését megállítani. Továbbá jelvevő készülékek is üzemelnek az iroda területén, mellyel a dolgozók mozgását elemzik mobiltelefonjuk jeladójának segítségével. Ez az új koncepciók ellenőrzésére szolgál, így megállapítható, hogy hatékonyak voltak-e az irodai kialakítások,
például betartották-e az emberek a kötelező távolságot egymás között? Ha valaki nem tarja be a 2 m-t és közelebb megy munkatársához, lehetőség van telefonján keresztül jelzéssel is figyelmeztetni, hogy lépjen hátrébb.
Az irodatérben történő átalakítások a biztonságos környezet kialakításában akkor bizonyulnak valóban hatásosnak, ha az eddigi kutatások alapján javasolt 2 m távolság valóban elegendő a vírusok terjedése ellen. Mivel a levegőben 3 órán át, míg különböző felületeken akár napokig is képes életben maradni a vírus, így a társadalmi távolságtartás nem biztosít kellő védelmet olyan terekben, ahol az emberek együtt töltenek napi 8-10 órát.
Az amerikai és európai épületgépész szakemberek és szakmai szervezetek (ASHREA, REHVA) is megfogalmaztak ajánlásokat az általuk folytatott kutatások alapján, amelyekkel az épületek biztonságos üzemeltetését segítik. Ahogy korábbi cikkünkben összegyűjtöttük, fontos gondoskodni az irodai terek megfelelő szellőztetéséről. A legtöbb iroda épületben visszakeveréses légtechnikai rendszerek üzemelnek, melyek gátolják a vírus fertőzött levegő teljes kiszellőztetését. Ebben segíthetnek a 100%-ban frisslevegő ellátást biztosító gépi szellőztető berendezések, valamint recirkulációs rendszerek esetén a hatékony pl: HEPA szűrők alkalmazása. A tiszta, ergonómikus irodai környezet, a belső levegő minősége, valamint a megfelelő légtechnikai rendszerek mind létfontosságúvá váltak. Így a közeljövőben a munkahelyeknek egyre több és magasabb szintű elvárásnak kell majd megfelelni, hogy a munkavállalók fokozódó igényét kielégítsék
Hétről hétre nyomonkövetjük a különböző szakterületek legújabb fejleményeit, javaslatait, és a tapasztalatokról beszámolunk, ezzel is segítve az a hazai ingatlantanácsadókat és tudatos bérlőket.
MN6 Energiaügynökség csapata
https://mn6.hu/
Cikkünk az alábbi források felhasználásával készült:
https://www.fastcompany.com/90488060/our-offices-will-never-be-the-same-after-covid-19-heres-what-they-could-look-like
https://www.cbre.hu/hu-hu/kutatas-es-elemzes/office-market-snapshot
https://www.cresa.com/Blog/The-Return-to-Work
[:]