Jó üzlet az egészséges épület?

Az Urban Land Institute 2018-as elemzésében ismét összegezte az egészséges épület minősítések első tapasztalatait („The business case for healthy buildings – 2018”), most kifejezetten üzleti szempontokat vizsgálva. A WELL Standard minősítést 2014-15 között elsőként megszerző, főként amerikai és brit társaságok érdekes tapasztalatokról számoltak be. Megérte a befektetés? Milyen problémákkal szembesültek az első bevezetők?

A WELL Standard minősítés 2014-ben indult, a program jelenleg 37 országban van jelen, több, mint 120 feletti minősítéssel rendelkező és közel 1000 regisztrált projekttel.

A minősítés költségei egyrészt a koordinációt végző szervezet felé (International Well Building Institute) fizetendő regisztrációs költségből áll, amely 300 000 – 3 000 000 Ft-ig terjedhet az épület vagy irodatér méretétől függően. Ez az összeg tartalmazza a folyamatos háttér támogatást a megWell_kép_Symantecrendelő és független szakértője számára: a minősítéshez szükséges dokumentáció összegyűjtésétől a műszaki jellegű kérdésekig, valamint az intézet minősítő szakembere által történő helyszíni ellenőrzést is. Az ellenőrzés méréseket, mintavételeket is tartalmaz, ezzel biztosítva a legfontosabb paraméterek betartását. Emellett WELL szakértő is segítheti a folyamatot, hiszen a rendszer mélyreható ismerete nehezen elvárható egy belső munkatárstól a kezdetektől fogva. Ám ez a külső szakmai támogatás nagy segítség a munkatársak hatékony bevonásában, a célok és a valódi elvárások pontosabb beazonosításában, tehát végső soron a valódi well-being elérésében is, a dokumentációs kötelezettség teljesítése mellett. A projekteket 3 évente kell újra minősíteni, amely egy kb. 700 000 Ft-os díjért történik. 

A költségek másik csoportja nehezebben beazonosítható, hiszen ez a kialakítási költségre rakódik rá. A 2014-15-ben minősített projekteknél ez a szám átszámítva 2 900-11 600 Ft/m2 addicionális költséget jelentett a társaságok szerint. Az egyik legnagyobb tétel az open-office kialakítású irodaterek akusztikai követelményeknek való megfeleltetése volt, valamint a gépészet (frisslevegő ellátás és szabályozási zónák) megfelelő kialakítása.  Jelentősebb költségként számoltak be a nagyobb, kényelmesebb étkezőterek kialakításával kapcsolatosan és a csoki- és egyéb egészségtelen nasi automaták egészségesebb alternatívákkal történő helyettesítéséről. 

Magyarországon az új irodaházak közül látjuk, hogy 8 olyan projekt van, amely core and shell fázisban meg szeretné szerezni a WELL minősítést, azaz már beregisztrálták a projektet a minősítésre, illetve már megszerezték az előminősítést. A minősítés egyik legfontosabb eleme a központi gépészeti rendszer kialakításán alapuló emelt szintű belső levegő minőség és friss levegő ellátás biztosítása. Ezt az épületek kialakításakor már megépítik a beruházók, így a bérlők feladata a belső kialakításra korlátozódik, csökkentve a többlet beruházási költségeket.

Az irodai környezet egészség és wellbeing szempontú átalakításának költségeit a humán költségekkel, illetve azok csökkenésével érdemes szembeállítani. Bár a munkavállalók hatékonyabb munkavégzését nehéz számszerűsíteni, a HR osztályok a betegszabadsággal, hiányzással töltött napokat, a munkavállalói fluktuációt és az új munkatársak könnyebb bevonzását tudják számszerűsíteni, így ezek a mutatók segítenek az összehasonlításban.

A legtöbb WELL minősítést az irodatereket bérlő cégek indították, új beköltözés illetve iroda átalakítás kapcsán tartották fontosnak ezt a lépést. A megkérdezett társaságok mindegyike megerősítette, hogy már – a munkatársak fluktuációjában tapasztalható – 1-2%-os csökkenés is önmagában megéri a befektetett átlagosan 3 000-5 000 Ft/m2 egyszeri kialakítási többlet költséget. Legalább ekkora csökkenésről mindenki be tudott számolni, mellyel elkerülték a munkatársak elvesztését, valamint újak keresésének, képzésének költsége sem merült így fel.

Az 1-2%-os munkahatékonyság növekedést is alá tudták támasztani az elégedett, jó közérzetű munkatársaknak köszönhetően, ami ugyancsak számszerűsíthetően jó befektetésnek bizonyult a cégek részéről.

A Skanska doncasteri irodájának tapasztalatai a WELL Standard bevezetése után:
– átlagosan 3,5 nappal kevesebb volt a munkatársak betegség miatti hiányzása 2015-ben;
– 20%-kal emelkedett a munkatársak elégedettsége, a belső levegő minőséget és a természetes fényt emelték ki a legtöbben.

A CBRE több irodájában is WELL minősítést szerzett. Vannak ezek közül újépítésű irodaházban kialakított irodaterek, ezek többlet beruházási költsége nagyságrendileg 5%-kos többletet jelentett az irodakialakítás során. Van azonban egy 1980-as építésű irodaház, ahol a CBRE irodaterét külön új gépészeti rendszerrel látták el, belső építészeti átalakításokra is szükség volt, így 15%-ban határozták meg a WELL követelmények okán felmerült többlet költséget.

Összehasonlításul, egy LEED Gold szintű épület esetén is 4-5% többlet költséggel számolnak a beruházók, amely felett a WELL már nem jelent kialakítási többlet költséget. Az ARUP irodájának WELL szerinti kialakítása 1 000 Ft/m2-es költséggel járt, míg a LEED minősítés a fejlesztés 2-3%-át jelentette plusz beruházási költségként. Az ARUP az elsők között volt a WELL Standard szerinti irodák sorában, így alacsonyabb költségek merültek fel a minősítése során, jelentős kedvezményeket tudott elérni. Az ARUP 0,5%-os prémiumban számszerűsítette a WELL minősítés hozzáadott értékét a projekthez, amely legalább 0,5% produktivitás növekedést jelent a munkatársaknál is. A tényezők igazolására felméréseket végeztek a következő eredményekkel:

  • A munkatársak 83%-a úgy nyilatkozott, hogy az új iroda támogatja a kreatív gondolkodást és a kollaborációt. A régi irodában csak 37% gondolta így.
  • Több, mint kétharmaduk szerint a produktivitást pozitívan befolyásolta az új környezet, főleg a komfortos kialakítást, más térkihasználást, fényt, levegő minőséget nevezték meg. Korábban ez mindössze 8%-os arány volt!
  • 43% érezte az új irodában egészségesebbnek magát, míg korábban csak 2%!

Tanácsadóként, az MN6 Energiaügynökség WELL konzulense segíthet Önnek is meghatározni az elvárásokat, a megfelelő irodai komfort kialakítását és a minősítés lefolytatását. 

[:en]

Az Urban Land Institute 2018-as elemzésében ismét összegezte az egészséges épület minősítések első tapasztalatait („The business case for healthy buildings – 2018”), most kifejezetten üzleti szempontokat vizsgálva. A WELL Standard minősítést 2014-15 között elsőként megszerző, főként amerikai és brit társaságok érdekes tapasztalatokról számoltak be. Megérte a befektetés? Milyen problémákkal szembesültek az első bevezetők?

A WELL Standard minősítés 2014-ben indult, a program jelenleg 37 országban van jelen, több, mint 120 feletti minősítéssel rendelkező és közel 1000 regisztrált projekttel.

A minősítés költségei egyrészt a koordinációt végző szervezet felé (International Well Building Institute) fizetendő regisztrációs költségből áll, amely 300 000 – 3 000 000 Ft-ig terjedhet az épület vagy irodatér méretétől függően. Ez az összeg tartalmazza a folyamatos háttér támogatást a megWell_kép_Symantecrendelő és független szakértője számára: a minősítéshez szükséges dokumentáció összegyűjtésétől a műszaki jellegű kérdésekig, valamint az intézet minősítő szakembere által történő helyszíni ellenőrzést is. Az ellenőrzés méréseket, mintavételeket is tartalmaz, ezzel biztosítva a legfontosabb paraméterek betartását. Emellett WELL szakértő is segítheti a folyamatot, hiszen a rendszer mélyreható ismerete nehezen elvárható egy belső munkatárstól a kezdetektől fogva. Ám ez a külső szakmai támogatás nagy segítség a munkatársak hatékony bevonásában, a célok és a valódi elvárások pontosabb beazonosításában, tehát végső soron a valódi well-being elérésében is, a dokumentációs kötelezettség teljesítése mellett. A projekteket 3 évente kell újra minősíteni, amely egy kb. 700 000 Ft-os díjért történik. 

A költségek másik csoportja nehezebben beazonosítható, hiszen ez a kialakítási költségre rakódik rá. A 2014-15-ben minősített projekteknél ez a szám átszámítva 2 900-11 600 Ft/m2 addicionális költséget jelentett a társaságok szerint. Az egyik legnagyobb tétel az open-office kialakítású irodaterek akusztikai követelményeknek való megfeleltetése volt, valamint a gépészet (frisslevegő ellátás és szabályozási zónák) megfelelő kialakítása.  Jelentősebb költségként számoltak be a nagyobb, kényelmesebb étkezőterek kialakításával kapcsolatosan és a csoki- és egyéb egészségtelen nasi automaták egészségesebb alternatívákkal történő helyettesítéséről. 

Magyarországon az új irodaházak közül látjuk, hogy 8 olyan projekt van, amely core and shell fázisban meg szeretné szerezni a WELL minősítést, azaz már beregisztrálták a projektet a minősítésre, illetve már megszerezték az előminősítést. A minősítés egyik legfontosabb eleme a központi gépészeti rendszer kialakításán alapuló emelt szintű belső levegő minőség és friss levegő ellátás biztosítása. Ezt az épületek kialakításakor már megépítik a beruházók, így a bérlők feladata a belső kialakításra korlátozódik, csökkentve a többlet beruházási költségeket.

Az irodai környezet egészség és wellbeing szempontú átalakításának költségeit a humán költségekkel, illetve azok csökkenésével érdemes szembeállítani. Bár a munkavállalók hatékonyabb munkavégzését nehéz számszerűsíteni, a HR osztályok a betegszabadsággal, hiányzással töltött napokat, a munkavállalói fluktuációt és az új munkatársak könnyebb bevonzását tudják számszerűsíteni, így ezek a mutatók segítenek az összehasonlításban.

A legtöbb WELL minősítést az irodatereket bérlő cégek indították, új beköltözés illetve iroda átalakítás kapcsán tartották fontosnak ezt a lépést. A megkérdezett társaságok mindegyike megerősítette, hogy már – a munkatársak fluktuációjában tapasztalható – 1-2%-os csökkenés is önmagában megéri a befektetett átlagosan 3 000-5 000 Ft/m2 egyszeri kialakítási többlet költséget. Legalább ekkora csökkenésről mindenki be tudott számolni, mellyel elkerülték a munkatársak elvesztését, valamint újak keresésének, képzésének költsége sem merült így fel.

Az 1-2%-os munkahatékonyság növekedést is alá tudták támasztani az elégedett, jó közérzetű munkatársaknak köszönhetően, ami ugyancsak számszerűsíthetően jó befektetésnek bizonyult a cégek részéről.

A Skanska doncasteri irodájának tapasztalatai a WELL Standard bevezetése után:
– átlagosan 3,5 nappal kevesebb volt a munkatársak betegség miatti hiányzása 2015-ben;
– 20%-kal emelkedett a munkatársak elégedettsége, a belső levegő minőséget és a természetes fényt emelték ki a legtöbben.

A CBRE több irodájában is WELL minősítést szerzett. Vannak ezek közül újépítésű irodaházban kialakított irodaterek, ezek többlet beruházási költsége nagyságrendileg 5%-kos többletet jelentett az irodakialakítás során. Van azonban egy 1980-as építésű irodaház, ahol a CBRE irodaterét külön új gépészeti rendszerrel látták el, belső építészeti átalakításokra is szükség volt, így 15%-ban határozták meg a WELL követelmények okán felmerült többlet költséget.

Összehasonlításul, egy LEED Gold szintű épület esetén is 4-5% többlet költséggel számolnak a beruházók, amely felett a WELL már nem jelent kialakítási többlet költséget. Az ARUP irodájának WELL szerinti kialakítása 1 000 Ft/m2-es költséggel járt, míg a LEED minősítés a fejlesztés 2-3%-át jelentette plusz beruházási költségként. Az ARUP az elsők között volt a WELL Standard szerinti irodák sorában, így alacsonyabb költségek merültek fel a minősítése során, jelentős kedvezményeket tudott elérni. Az ARUP 0,5%-os prémiumban számszerűsítette a WELL minősítés hozzáadott értékét a projekthez, amely legalább 0,5% produktivitás növekedést jelent a munkatársaknál is. A tényezők igazolására felméréseket végeztek a következő eredményekkel:

  • A munkatársak 83%-a úgy nyilatkozott, hogy az új iroda támogatja a kreatív gondolkodást és a kollaborációt. A régi irodában csak 37% gondolta így.
  • Több, mint kétharmaduk szerint a produktivitást pozitívan befolyásolta az új környezet, főleg a komfortos kialakítást, más térkihasználást, fényt, levegő minőséget nevezték meg. Korábban ez mindössze 8%-os arány volt!
  • 43% érezte az új irodában egészségesebbnek magát, míg korábban csak 2%!

Tanácsadóként, az MN6 Energiaügynökség WELL konzulense segíthet Önnek is meghatározni az elvárásokat, a megfelelő irodai komfort kialakítását és a minősítés lefolytatását. 

[:]

További cikkek

Szenvedélyünk az energia!

Az energia világa láthatatlan, mégis minden nap alakítja az életünket. Mi abban hiszünk, hogy az energia nem csupán erőforrás, hanem szenvedély, amelyet bizalommal, elhivatottsággal és

Tovább »

Efaflex Európai Roadshow

Örömmel csatlakozunk előadóként az Efaflex Európai Roadshow-hoz, ahol kiemelt téma lesz az energiahatékonyság és a dekarbonizáció. Tóth Nelli előadásában gyakorlati példákon keresztül mutatja be, hogyan érhetnek el

Tovább »